İngiliz medyanında THY konusunda haberler eksik olmuyor.Financial Times’in haberi şöyle:
Diplomasi Emellerine Uygun Büyüme
Son 10 sene
Türk Hava Yolları (THY) için iyi bir dönem oldu. 2003 yılı içinde hâlâ göreceli olarak çok tanınmamış olan bu hava yolu şirketinin 65 uçağı vardı ve 90 milyondan az mil katetti. Bu arada takriben 10 milyon yolcuyu 104 rotaya taşıdı. Bu rotaların 76’sı ülke dışınaydı.
Bugün ise THY filosundaki uçak sayısını 233’e yükseltti, toplam yolcu sayısını dört katından fazla artırdı ve ülke dışı uçuş noktası sayısını da 197’ye çıkardı. THY, şu anda en fazla ülkeye uçuş yapan şirket vaziyetinde, son saydığımızda bu rakam 104 idi.
2013 seneninde Skytrax Dünya Havacılık Ödülleri’nde yolcular, THY’yi art arda üçüncü sefer Avrupa’nın en iyi hava yolu seçti
İstanbul’dan hava yoluyla Avrupa’daki çoğu ülkeye üç saat içinde ulaşılabildiği için THY ananesel olarak bu kıtaya bağlanmış vaziyette. Ancak bu da artık değişiyor.
Son 10 sene içinde
THY’nin ülke dışı seferlerindeki Avrupalı yolcu hissesi yüzde 70’ten yüzde 60’a düştü. Afrikalı yolcu hissesi yüzde 4’ten yüzde 8’e çıktı; Orta Doğulu yolcu hissesi ise yüzde 11’den yüzde 16’ya yükseldi.
Yeni pazarlara girme atılımı kendini amorti etti. 2012’de yüzde 7’lik faaliyet karına sahip olan
THY, Avrupa’nın üçüncü en kazançlı
hava yolu şirketi oldu.
Havacılık alanında bilgi hizmetleri sunan Asya Pasifik Havacılık Merkezine (CAPA) göre Ryanair ve
easyJet bu listede ilk iki sıradalar.
Uçak Bileti uçak bileti bu sene 9,8 milyar dolarlık gelir bekliyor, bu da 2012 senenindeki gelirine göre yüzde 17’lik bir artış mananına geliyor.
Ancak Körfez hava yolu şirketleriyle rekabetini artıracak olan AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ve Asya’ya uzun mesafe uçuşlar dâhil olmak üzere yeni rotalara açılma tasarıları yapan
THY, İstanbul üssüne sığmayacak kadar hızlı büyümeye başladı. 2023 senesi itibarıyla 120 milyon yolcu taşımayı uman bir hava yolu şirketi için geçen sene 45 milyon yolcuyu ağırlayan beynelmilel
Atatürk Hava meydanı artık yeterli olmayacak.
İstanbul izmir uçak bileti statüsünü beynelmilel bir merkez olarak canlandırmak isteyen Türk hükûmeti işte tam da burada olaya el atıyor.
Yetkililerin 2018 senesi itibarıyla 90 milyon yolcu kapasitesine ulaşmasını umduğu İstanbul’un üçüncü beynelmilel hava meydanı projesi yolda. Türkiye Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’a göre havalimanının inşaatı önümüzdeki birkaç ay içinde başlayacak.
Hükûmetler, bazen bir hava yolu şirketinin büyüme hedeflerine mani olabiliyor. Ancak THY paylarının yüzde 49’una sahip olan Türkiye idaresi bu tutkuları beslemek için elinden geleni yapıyor.
Sözgelimi Afrika’yı ele alalım. Burada Türkiye’nin ekonomik ve diplomatik gelişimi ülkenin milli hava yolu şirketiyle uyum içinde sağlandı. 2009 yılında Türkiye’nin bu kıtada 12 büyükelçiliği vardı; bugün ise bu sayı 35’e yükseldi.
Türkiye’nin Afrika’ya 2003 yılında yaklaşık 2 milyar dolar değerinde olan ihracatı geçen yıl 13 milyar dolar değerine ulaştı. THY’nin büyümesi de benzer şekilde hızlı oldu. Şirket temsilcisi Ali Genç 2003’te kıtada dört uçuş noktası olan THY’nin, bugün Afrika’da 34 noktaya uçmakta olduğunu, bunların 15’inin geçen yıl hizmete girdiğini söylüyor.
2012 yılının Mart ayında Türk yardım kuruluşlarını hemen takip eden THY, Somali’nin Mogadişu şehrine direk sefer yapan ilk Avrupalı hava yolu şirketi oldu. Afrika’da 10 noktaya daha sefer tertip etmeye yönelik tasarılar yapılıyor.
İstanbul’daki Kadir Has Üniversitesinde Doç. Dr. olan Serhat Güvenç, “Bu artık bir kaide oldu… Nerede Türk okulları, yatırımları ve çıkarları varsa THY’nin oraya uçması gerekiyor.” şeklinde konuşuyor.
Türk Hava Yolları Uçak Bileti Genel Müdürü Temel Kotil, bu örtüşmeyi kabul eden ilk kişi oldu. Kotil şöyle konuşuyor: “Taktiklerimiz ve faaliyetlerimiz Türkiye’nin dış siyaseti ve ticaret siyasetiyle yakından ilintili. Hükûmetimizle büyüme taktiğimizi gerçekleştirmek için büyük bir uyum içinde çalışıyoruz.”
Kimi istisnalar hariç Türk şirketleri THY’nin liderlik ettiği yerlerde izlediler.
TUSKON (Türkiye İş Adamları ve Endüstriciler Konfederasyonu) Başkanı Rızanur Meral “THY yeni pazarların kapılarını iş adamları ve endüstricilere açtı.” diyor.
CAPA’nın kıdemli uzmanı Jonathan Wober ise İstanbul’un desteği olmadan THY’nin muhtemelen daha mütevazı bir yol izleyeceğini belirtiyor: “Bu tür saldırgan, muhtemelen yüksek rizikolu büyümeyi ancak bir hükûmet başlatabilir. Zira bir hükûmet başka yerlerde ulusa ekonomik yarar getiriyorsa bir yatırımından daha az gelir ele geçirmeyi seçenek edebilir.”
Kadir Has Üniversitesinden Doç. Dr Güvenç ilave ediyor: “Bu alışılmadık rotalara yapılan seferlerin çoğu kazançlı hâle geldi.” Güvenç “Bir hizmeti verirsen alan bulunur.” yaklaşımının “işlediğini” de belirtiyor.
3 Yorum Yapıldı